Wat nou Aspecifieke lage rugklachten? Het doet gewoon pijn!

In mijn praktijk zie ik veel mensen met lage rugklachten. Ze hebben met elkaar veel vragen hierover en ik beantwoord ze altijd graag. Lage rugklachten komen zoveel voor dat als je ze nog nooit hebt gehad, dan hoor je bij the happy few. Maar liefst 50 tot 90% van de volwassenen krijgt ooit in zijn leven een periode met lage rugklachten. Dat is jaarlijks zo’n 20% van de bevolking in ons land. Sommigen krijgen maar één keer rugklachten. Bij anderen komen de klachten geregeld terug of ze blijven zelfs langere tijd bestaan.

Tja, en wat doe je dan? Wat zijn nou goede adviezen? Wat kun je zelf doen en wanneer en aan wie kun je het beste hulp vragen?

In de medische wereld wordt gesproken van 2 soorten rugklachten: specifieke en aspecifieke lage rugklachten. Je hebt een specifieke lage rugklacht als er een duidelijke diagnose kan worden gesteld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een hernia, artrose of een stenose.

Veruit de meeste mensen, zo’n 90%, hebben te kampen met aspecifieke lage rugklachten. Dit betekent dat als je onderzocht wordt dat er dan feitelijk niks mis is met de structuren in je rug. De botten zijn okee. De spieren zitten waar ze zitten moeten. Je hebt geen last van uitstralende schietende pijn dus de zenuwen doen hun werk ook goed. Kortom: je hebt pijn maar er is geen schade. De onderzoeker zal je misschien vertellen dat het een spierenkwestie is. Soms krijg je wel een diagnose mee zoals spit of ischias. Behandeling is er niet echt, afgezien van een goedgemikte pijnstiller en hopelijk het advies te blijven bewegen.

Als fysiotherapeut vind ik het een goed idee als je zelf of op advies van de huisarts naar ons toekomt om te laten kijken naar je rug. In mijn praktijk merk ik dat mensen het gek vinden dat er geen schade is aan de rug maar dat ze toch pijn hebben. Een veelgehoorde opmerking als: “Maar ze moeten toch wat kunnen vinden?” vraagt om uitleg, zeker als het al de zoveelste keer is dat je last hebt van de lage rug.

Hier maak ik vaak een vergelijking met een voetbalelftal. Kijk eens naar een willekeurig elftal. Kijk naar iedere speler. Gezonde stoere kerels. Niks mis mee toch?

lage rugklachten

Maar stel je nou eens voor dat dit elftal gaat spelen en dat ze er letterlijk een potje van maakt. Hoe kan dat? Met de spelers was niks mis, hebben we zojuist geconstateerd. Zou het kunnen liggen aan de trainer? Laten we de trainer eens vervangen. We laten dezelfde spelers 6 maanden trainen met een hele goede trainer en dan kijken we weer. En dan zien we een goed op elkaar ingespeeld team, een elftal dat scoort en kampioen wordt.

Heey, dat is interessant. Met de spelers was niks mis maar het spel vlotte niet. Toen de spelers met elkaar leerden samenwerken, kwam het goed en stond er een echt team. Verander die spelers in gedachten in spieren, banden en botten en zet daar eens een goede trainer op. Ga daar eens 6 maanden mee aan de slag en kijk dan hoe het gaat. Zou het dan zo kunnen zijn dat je iemand voor je ziet die zegt: “Ik heb de controle terug over mijn rug. Ik weet waar ik op moet letten, ik snap hoe de spieren de botten besturen zodat ik goed beweeg. Ik heb geen rugpijn meer!”

Die trainer kan je fysiotherapeut zijn

De fysiotherapeut is de bewegingsdeskundige bij uitstek. Ik heb, net als mijn vele collega’s, ervoor geleerd om te begrijpen hoe vernuftig de spieren in het lichaam met elkaar samenwerken en hoe deze spieren de botten in de gewrichten laten bewegen. We begrijpen waar de banden steun moeten geven en waar ze jou wat speling moeten geven in het bewegen. Door jou inzicht te geven in dit samenspel verander je van iemand die telkens weer last heeft van de rug naar iemand die het spel begrijpt en die de coach is van zijn eigen lijf.

En zo kan de fysiotherapeut bij jou om de hoek de beweegcoach zijn die je nodig hebt om weer terug te komen op het goede spoor.

Loop eens naar binnen en vraag naar de mogelijkheden want oefenen loont. En dit zeg ik niet alleen; Uit al het wetenschappelijk onderzoek wat wordt gedaan naar aspecifieke lage rugklachten komt altijd weer naar voren dat oefentherapie bewezen effectief is.

Mijn advies: ga bewegen, doe oefeningen die je leuk vindt. Maar zoek zeker jouw beweegcoach want die legt je uit hoe het spel van de spiercontrole in jouw rug werkt. En neem de tijd in het vertrouwen dat het ook bij jou zal lukken.

Veel succes!


07/04/2017 |