Een goede werkplek thuis

Door het coronavirus moeten veel mensen thuis werken. Daar zit je dan met je laptop aan de keukentafel. Ook thuis is het belangrijk om de werkplek goed in te richten. Maar hoe richt je jouw werkplek thuis zo goed mogelijk in met beperkte mogelijkheden?

Werkplek goed instellen: waar let ik op?

Mensen moeten door het coronavirus zo veel mogelijk thuis werken, en dat merken we: in de praktijk krijgen we nu al signalen van nek-, schouder en rugklachten. Ook thuis is het belangrijk om de werkplek goed in te richten. BIj het instellen van de werkplek is het belangrijk om op de volgende aspecten te letten:

  • Probeer met je bovenbenen horizontaal te zitten
  • Steun met je rug tegen de rugleuning ter ontspanning
  • Probeer je armen ergens op te laten rusten, zonder hierbij de schouders te veel op te trekken. Wanneer er geen armleuningen zijn, zet dan het toetsenbord iets verder op het bureau/de tafel zodat de onderarmen en/of polsen kunnen leunen op het tafelblad.

Een paar eenvoudige hulpmiddelen, zoals een muis, een laptopstandaard, een los toetsenbord en eventueel een bureaustoel kunnen de werkplek al verbeteren. Wanneer het niet mogelijk is om gebruik te maken van deze hulpmiddelen, kunnen de volgende dingen dienen als hulpmiddel:

  • Kussens: kussens kunnen gebruikt worden om op tafelhoogte te komen met je armen.
  • Kratje of doos: zet een kratje of doos onder je voeten om een hoek van 90 graden in de knieĆ«n te krijgen.
  • Boeken: leg een stapel boeken onder het beeldscherm zodat deze op ooghoogte staat.

Beweeg!

Naast het juist instellen van de werkplek is het ook belangrijk om voldoende te bewegen tussendoor. Normaal gesproken ben je op werk ook in beweging, bijvoorbeeld om koffie te halen of om te overleggen met een collega. Zorg ervoor dat je deze beweging thuis ook doet. Thuis is deze beweging juist extra belangrijk, omdat de werkplek minder ideaal is ingesteld. Beweging zorgt ervoor dat de spieren minder verstijven en dat de doorbloeding wordt bevorderd. TIps om meer beweging te krijgen thuis:

  • Wanneer je telefoongesprekken voert, doe dit dan staand of lopend.
  • Doe nek- en schouderoefeningen tussendoor. Het beste is om elke 20 minuten even kort wat rek- en strekoefeningen te doen. Om de 2 uur neem je een wat langere pauze en ga je van je werkplek af om wat te bewegen. Download hier een aantal rek- en strekoefeningen voor tijdens het werk.
  • Wissel de werkplek af. Werk bijvoorbeeld aan de keukentafel en vervolgens met de laptop op de bank. Zo kunnen de schouders even volledig ontspannen.

Wanneer je zo in je werk op gaat dat je er niet aan denkt om af en toe pauze te denken, dan zijn er handige apps en software die je een seintje geven als het tijd is om pauze te nemen. UIteraard kun je ook zelf een timer of wekker aanzetten.

Vraag de arbeidsfysiotherapeute om hulp!

Heb jij klachten of vragen over jouw werkplek? Vraag dan de arbeidsfysiotherapeute om hulp! Via een videoconsult kan zij meekijken en advies geven over jouw werkplek. Een video-consult wordt vergoed vanuit het fysiotherapie-pakket bij de zorgverzekering. Om een afspraak te maken kun je bellen naar 055 – 785 14 83 of mail naar receptie@fysiotherapie-noordhuis.nl.


23/03/2020 |