Problemen met Sensorische informatieverwerking

Zintuigen voorzien ons van informatie over ons eigen lichaam en de omgeving om ons heen. De informatie die we via onze zintuigen opnemen komt binnen in onze hersenen. We zijn in staat om de informatie op te nemen en te selecteren. We weten wat belangrijk is en waar we (nu) geen aandacht aan hoeven te geven. Ook zijn we in staat om de verschillende stukjes informatie met elkaar te verbinden zodat we op de juiste manier kunnen reageren. Dat dit ingewikkelde proces goed verloopt, hebben we niet eens in de gaten. We zien kinderen gewoon lekker spelen, sporten en nieuwe dingen leren.

Maar wat als die verwerking niet zo loopt als je zou verwachten?

Dit kunnen we merken aan allerlei verschillende dingen. We noemen een paar voorbeelden:

  • Uw kind kan zich lastig concentreren.
  • Uw kind kan moeilijk stil blijven zitten in de kring.
  • Uw kind wil altijd maar bewegen of is juist heel erg gespannen.
  • Uw kind heeft vaak heftige emotionele uitbarstingen.
  • Uw kind lijkt vaak wat te zitten dromen en hoort niet wat u zegt.
  • Uw kind heeft last van fel licht of juist van harde geluiden.
  • Uw kind wil liever niet aangeraakt worden.

Op zich lijken dit allemaal losse elementen die niet meteen verklaarbaar zijn. Maar ze kunnen ook een signaal zijn dat er problemen zijn met de prikkelverwerking. In medische termen spreken we van een probleem in de sensorische informatie verwerking. Afgekort SI.

 

SI-therapeut

Het voert te ver om alles wat we weten over problemen in de zintuiglijke prikkelverwerking te beschrijven. Het gaat ons erom dat u dit herkent. Bij ons bent u aan het goede adres want wij hebben de kennis in huis over dit belangrijke onderwerp.

In onze praktijk is kinderfysiotherapeut Inge van den Broeke gespecialiseerd SI-therapeut. Zij zal tijdens het onderzoek de prikkelverwerking van een kind in kaart brengen. Dit is het startpunt voor het behandeltraject kan uw kind. Tijdens de begeleiding zal Inge helpen de prikkelverwerking te stimuleren of juist te controleren. Dit doet ze  met spel en beweging. Maar ook worden dingen aangeraakt en gevoeld en gaat ze met uw kind op een soort zintuiglijke ontdekkingstocht. Alles met maar één doel: controle terug krijgen over de prikkelverwerking waar het kan en begrip creëren over waarom uw kind reageert zoals hij of zij nu eenmaal reageert. Die kennis is meestal al zo verhelderend dat zowel kind als ouder zich zeer geholpen voelt.

Een behandeling bij een SI therapeut leidt er toe dat alle informatie die uw kind waarneemt via de zintuigen in de hersenen beter verwerkt wordt. Hierdoor is er een verbetering in de ontwikkeling van de motoriek en een verbetering van de controle over de spieren. Dit alles leidt er toe dat uw kind zich fijner voelt in zijn lijf en het probleemgedrag (van de voorbeelden hierboven)  zal verminderen . Het resultaat is dat uw kind beter tot zijn recht komt in de klas of tijdens het spelen en sporten.